Kuidas toit endale sõbraks muuta ehk mida võiks teada toidutalumatuse kohta

Pean tihti tervisliku toitumise loenguid. Olen märganud, et kui räägin inimestele toidutalumatusest, kui teatud haiguslike seisundite põhjustajast, siis tegelikult ei teata sellest väga palju. Päris sageli aetakse toidutalumatus segamini toiduallergiaga. Seepärast leidsin, et on oluline lahti kirjutada, mis imeloom see toidutalumatus siis on ning kuidas selle tuvastamise abil on võimalik oma elukvaliteeti parandada ning toiduga sõbraks saada.

Toidutalumatus on krooniline reaktsioon sagedasti tarbitavatele toitudele, kusjuures tagajärjed võivad ilmneda alles pika aja jooksul. Toidutalumatusest tekkinud vaevused võivad ilmneda erinevate sümptomitena, näiteks kehakaalu tõus/langus, tursed, nohu, peavalud. Väidetakse isegi, et praktiliselt kõikide põletikuliste haiguste (nt bronhiit, kurgumandlite põletik, kõrvapõletik) tekkes on põhjustajaks mõne toiduaine talumatus.

Pika reaktsiooniaja tõttu võib juhtudagi, et terviseteemad löövad „äkitselt“ välja – tuleb jõuetus ja tekivad erinevad tervisehädad isegi siis kui inimene on siiamaani olnud terve. Samuti pole me vahel ise teadlikudki sellest, et meie elukvaliteet võiks olla teistsugune. Oleme harjunud mingisuguste pisikeste „hädadega“ ja lugenud need meie omapäraks. Näiteks, kui kannatad pidevalt kõhukinnisuse all, siis võib põhjustajaks olla see, et sinu organism ei talu gluteeni (peamiselt nisutooted). Või vastupidi, kui tegu on pideva kõhulahtisusega, siis ei pruugi su organism piimatooteid taluda.

Hästi oluline on teada, et konkreetne toiduaine ise ei põhjusta kunagi probleeme, neid võib põhjustada vaid selle toiduaine talumatus konkreetse isiku poolt, tema kehas tekkiv immuunsüsteemi reaktsioon söödud toidule. Kui välja selgitada, mis on need toiduained, mis talumatust tekitavad, siis mõnda aega neid vältides ja edaspidi mõõdukalt tarbides ongi võimalik toiduga sõbraks saada ning seeläbi oma tervist parandada.

Olen aru saanud, et inimesed tegelikult ise teavad, mis on need toiduained, mis võivad tekitada toidutalumatust. Üsna sageli on need toidud, mida me väga tihti sööme (magusa-, nisu- ja piimatooted on ühed põhilisemad neist) või need, mida me lapsena proovisime vältida. Mina ise näiteks ei suutnud lapsena piima juua, kuid mingi aja pärast õppisin tarbima erinevaid piimatooteid, jäätis muutus suisa mu lemmikuks. Tulemuseks oli see, et mul oli „krooniline“ nohu, põdesin pidevalt erinevaid külmetushaigusi ning mingi hetk hakkas ka mu kehakaal kasvama. Kui jätsin oma menüüst välja kõik piimatooted, võtsin ma poole aastaga kaalus alla 8 kg, lisaks olen ma tervem kui kunagi varem ning ka nohu ei ole enam „krooniline“.

Kui sul tekkis huvi aru saada, kas ka sinul on mõni selline toiduaine, mis ei lase sul nautida täisväärtuslikku elu, siis soovitan sul pidada toidupäevikut. Kui kirjutad üles, mida sõid ning hiljem ka reaktsiooni, mida see toit sinus tekitas, siis on võimalik koostöös toitumisnõustajaga talumatusele jälile saada. Samas on see üsna aeganõudev meetod, sest esialgu ei ole seoseid lihtne märgata ning tuleb ka teada seda, et toite saab katsetada ükshaaval, süües ühte toiduainet ainult nelja päeva tagant.

On olemas ka lihtsamad meetodid – toidutalumatuse testid – mida Parem Elu Koolitused pakub koostöös Via Naturalega. Novembrikuus pakume toidutalumatuse teste oma klientidele 10% soodustusega. Lihtne veretest selgitab välja toiduained, mida inimese individuaalne immuunsüsteem ei talu ning nõustaja annab näpunäiteid, kuidas kohandada oma toitumine selle testi tulemuste järgi. Kui teha lihtsalt test ja sellest saadud teadmist mitte kasutada, siis juhtub see, et midagi ei muutu:)

Kusjuures, testi tegemine ei tähenda, et siis tuleb ainult kodus süüa. Saab käia ikka külas ja kohvikutes ka, kuid siis on hea juba varem öelda, milliseid toite sa ei talu. Muide, Tartus on selline põnev koht nagu Vilde terviskohvik, kus arvestatakse ka toidutalumatusega. Menüüs on välja toodud kõik toiduained, mida konkreetne söök sisaldab ning märgitud on ka gluteeni- ja laktoosivabad toidud.

Toidutalumatuse kohta saad täpsemalt lugeda siit.

Armasta toitu, siis armastab toit ka sind!:)
Triin

P.S. Kui omad ise kogemust toidutalumatuse testiga, siis jaga seda siin!

One thought on “Kuidas toit endale sõbraks muuta ehk mida võiks teada toidutalumatuse kohta

  1. Suvel hakkas mind huvitama toidutalumatuse test. Ma tegin selle testi ära puhtalt uudishimust, et teada saada, millised toiduained on need, mis on minu kehale liiga koormavad.
    Minu üllatus oli suur, kui sain teada testi tulemused. See, mida ma ise arvanud olin, ei tulnudki testiga välja. Mina arvasin, et minul on talumatus nisu suhtes, kuid võta näpust, olid hoopis piimatooted, lihatooted, muna jne.
    Ma olen nii tänulik, et testi tegin, kuna tänu sellele olen avastanud palju uusi retsepte ja toiduaineid. Minu toiduvalik on palju suurem ja kokkamine on muutunud põnevamaks.
    Nii nagu Triin mulle soovitas, jälgisin kaks kuud oma toiduvalikut ja minu imestus oli suur, et juba teisel nädalal ma tundsin ennast palju paremini. Mul oli energiat veelgi rohkem, olin puhanud ja tundsin end suurepäraselt. Mis kõige huvitavam, kaotasin kahe kuuga neli kilo. Minu jaoks ei olnud eesmärk kilosid kaotada, vaid ennast hästi tunda ja ma sain kaks ühesJ
    Peale kahte kuud ma mõtlesin, et mis oleks, kui ma proovin ja söön uuesti juustu, mis mulle väga maitseb. Mõeldud tehtud ja sõingi. Oh seda häda, kuidas minu kõht hakkas selle peale pahandama ja lärmi lööma. Sain väga selgelt aru, et minu valik on, kas ma söön seda, mis mulle väga meeldib ja kannatan selle all, et mu kõht valutab ja „mullitab“ või ma teen teadliku valiku ja söön seda, mis minu kehale kerge seedida on.
    Mina tean oma valikuid ja teen otsused lähtuvalt oma isudest ja söön kõike, mida soovin. Kui tunnen, et tahan juustu, siis luban endale ka „mullitavat“ kõhtuJ
    Toidutalumatuse test on väga hea võimalus hoolida oma kehast ja oma tervisest!
    Me elame küll ükskord, kuid meie eluea pikkus sõltub paljugi sellest, mida me sööme ja joome!
    Aitäh Triin!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Top