Parem Porgand Taskus – 17. nädal


Tere, armsad sõbrad! 

 

Kevadised ilmad võivad meid rõõmsaks teha ja seeläbi muuta meie toitumusharjumusi. Teadlikkus on aga alati võtmesõnaks.

Muide, etteruttavalt võime öelda, et juba sellel laupäeval, 1. juunil leiad Parem Porgand Taskus seltskonna Tasku keskusest, kus toimub üritus „Suvised maitsed Taskus“. Pakume juba blogist tuttavat kinoasalatit ja nii mõndagi muud põnevat.

Ka sul on võimalus tulla, proovida salateid ja meie käest otse nõuandeid ja soovitusi küsida.

Aga seniks vaatame, kuidas Raineril, Karisel ja Merikesel seekord läks:


Raineri kommentaar 16. nädala kokkuvõtteks:

Nädal läks hästi ja soovitusi õnnestus üle pika aja jälgida. Küll aga selgus, siis ühte soovitust vaid poolenisti. Ehk lause esimese poole – ma väärin parimat – unustasin osavalt ära.

Samas suurepäraselt sain hakkama lause teise poolega ja terve nädala jooksul olid minu valikud teadlikud. Seda muuhulgas ka treeningu osas, mille olin viimasel ajal kehva tervise ja suure tegevuste hulga tõttu unarusse jätnud. Tänu Merikese soovitusele olen nimelt oma elus taasavastanud jalutamise värskes õhus. Teha meeldib mulle seda küll peamiselt hilja õhtul, sest siis on vaba aega ja ka linnaõhk on sel kellajal värskem ja mõnusam. Ja kui veel meeldivalt juttu saab vesta, siis kestab see jalutamine tihti rohkem kui tund.

Kohvi joomist aga olen tänu soovitusele seda vähem juua palju rohkem nautima hakanud.

Triinu kommentaar 16. nädala kokkuvõtteks:

Mul on hea meel, et nii Rainer kui ka Karis on tunduvalt vähendanud kohvi koguseid. Raineri puhul on tekkinud see, mida ma ootasin ja lootsin. Kui me midagi süües ja juues „kohal oleme“ ja endale teadvustame, mida teeme, siis oskame seda ka paremini nautida. Seepärast saavad meie isud ka kiiremini rahuldatud ja me ei tee endale liigse söögi/joogiga liiga.

Karise kohvi asendamise teema on ka midagi sellist, mida üsna sageli juhtub. Näiteks lõpetame me limonaadi joomise, aga hakkame selle asemel ohtralt poemahlasid tarbima. Ka seal on suhkrut suurtes kogustes. Karis vähendas kohvi tarbimist ja asendas selle sujuvalt jääteega.

Kui tarbida jääteed, siis soovitan selle ise teha. Hästi lihtne on keeta tee valmis (lisada nt piparmünti, sidrunit, melissi), lasta sellel jahtuda ja siis kergelt veega lahjendades seda juua.

ÜLESANNE:

Uueks ülesandeks on seekord keskendumine toidu-, eelkõige süsivesikute kvaliteedile.


NIPP:

Asenda sellised töödeldud toidud nagu valge sai ja valge nisujahu, valge riis, koogid, küpsised, kommid ja sõõrikud, need ei sisalda mineraalaineid ja vitamiine. Lisa oma toiduvalikusse täisteraviljast tooted, pruun riis ja kinoa.

Eelista värsket puu- ja köögivilja töödeldud versioonidele (nt purgikonservid, -kompotid, mahlajoogid).

Merikese kommentaar 16. nädala kokkuvõtteks:

Huvitaval kombel on keeruline endale sisendada: “ma väärin parimat ja teen teadliku valiku kõiges – oma mõtlemises, toitumises ja ka liikumises!” See sisendus tekitab palju küsimusi ja segadust.

Hoopis lihtsam on üle süüa ja siis ennast halvasti tunda ja siis uuesti süüa ja siis tunda ennast veel hullemini. See on lõputu nõiaring.

Igaüks ise saab sellest ringist välja tulla, tehes valiku, seejärel otsuse ja püstitab eesmärgi – miks ma seda teen? Kuidas ma seda saavutan?

Pole ju mõtet ennast kiruda ja iseendaga pahandada, kui oled ühe koogitüki asemel söönud kaks. Niikaua, kui Sa naudid toitu ja oled teinud teadliku valiku, siis on kõik hästi. Kui hakkad aga toiduga oma emotsioone kinni toppima, siis tuleb tegeleda põhjusega, mis on see MISKI, mis sööma ajab.

Teadlik valik ununeb siis, kui ei ole tehtud OTSUST – miks ma soovin muuta oma elustiili?

Otsusta ära, mida Sina tegelikult tahad!

ÜLESANNE:

Oluline on ennast jälgida ja mõista, mis on see MISKI, mis sirutab käe toidu järele. Need põhjused tuleb endale kirja panna, et selgelt aru saada, mis on see MISKI? See MISKI võib olla stress, ebameeldivad suhted ja olukorrad tööl, kodus ja puhkehetkedel.

Kui leiad põhjuse, siis saad muuta ka tagajärgi. Enamasti hakkavad inimesed tegelema tagajärgedega, mitte põhjusega. Oluline on lahendada põhjus, sest siis ei sirutu käsi ka mõtlematult toidu järele.

NIPP:

Otsusta ära, mida Sa soovid – kas süüa või muuta oma elustiili ja tunda ennast hästi – sellest valikust hakkab kõik peale!

Õpi kuulama oma keha ja selle vajadusi!

Karise kommentaar 16. nädala kokkuvõtteks:

Selle nädala märklauseks võiks klassikuid tsiteerides olla: tule taevas appi!

Nimelt Triinu antud ülesanne vähendada kohvi kogust maksimaalselt ühe tassini päevas mul õnnestus. Olin ise väga õnnelik selle saavutuse üle. Ülesande täitmist soosis ka ilm. Kuumalaine, mis Eestit tabas, võttis igasuguse sooja joogi isu. Ometi nädala kokkuvõttes kaal seisis. Hiljem Triinuga arutades selgus ka põhjus – olin ühe halva asendanud teisega. Kuuma ilmaga tundus poest ostetud jäätee jääkuubikutega kui jumalik nektar. Aga see salakaval, suhkrut täis jook tegi palju kurja minu kaalule.

Hommikusöökide osas oli küll progressi märgata. Nädala jooksul alustasin oma hommikuid hirsipudru, mitmeviljapudru ja seemnetega rukkileivaga. Kahjuks ei suuda ma mitmeviljaputru endiselt nii valmistada, et see mulle ka maitseks. Pean Triinu käest küsima erinevaid võimalusi, et seda putru ahvatlevamaks ja söödavamaks teha.

Suhkrut täis jäätee polnud ilmselt ainuke põhjus, miks mul kaal seisma jäi. Nädala jooksul sõin ka kooke ja muud head paremat. Püüdsin jälgida Merikese nõuannet sisendada endale, et ma väärin seda kõike. Aga selle ülesandega ma hakkama ei saanud. Ikka oli tunne nagu oleks see lihtsalt õigustuse otsimine – tundsin kõigest hoolimata ennast süüdi. Kogu asja mõte on mitte stressata ja nautida elu, aga ilmselt on mul veel pikk tee minna.

Merike J. kommentaar 16. nädala kokkuvõtteks:

Minu jaoks möödus viimane nädal kergemalt kui varasemad. Kuna ma aasta tagasi läbisin Merikese ja Triinu koolituse „Kaalust vabaks”, siis seal ma tegelesin just selle nädala koduste ülesannetega. Kuna ma olen aastaga need ülesanded täitnud, siis oli minul sel nädalal aega piisavalt korrata meie eelmiste nädalate ülesandeid. Ma tegelesin peamiselt oma toidulaua mitmekesistamisega. See on teema millega tuleb veel palju vaeva näha, sest kohati jääb ikkagi puudu teadmistest.

Aga tulles tagasi selle nädala ülesannete juurde, siis aasta tagasi oli minu jaoks just see Merikese antud ülesanne ikka väga keeruline. Ma tundsin, kui ma endale ütlesin, et ma väärin mingit toitu, mis pole just eriti tervislik, nagu õigustaksin enda valesti tehtut. Mul läks ikka kuid aega enne kui sain aru, et asi polegi mitte selles, mis ma endale sel hetkel ütlen, vaid selles, mida ma tunnen. Hetkel, kui ma söön midagi, mida nagu pole eriti soovitatav, ma ei tunne mingeid süümekaid või ma ei kritiseeri ennast sellepärast, vaid ma võtan asja rahulikult. Ma isegi ei ütle endale, et ma väärin seda, vaid ma lihtsalt lasen asjal olla nii nagu ta on ja edasi toitun jälle tavapäraselt. See ei tekita minus enam mingit tunnet, et eksisin või miskit.

Ma arvan, et igaks asjaks on vaja aega, et see paika loksuks. Ja minul on hetkel aega vaja oma menüü mitmekesistamiseks.

Porgand taskusse ja kohtume laupäeval Taskus!

Rainer, Triin ja Merike

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Top